Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

23-25/10/2014

fot. Petra Goldman
Galeriafot. Petra Goldman
  • "Raj utracony" kontra socrealizm. Wokół twórczości Tigrana Mansuriana i kompozytorów świata postsowieckiego

    Przemiany, jakie zaszły w twórczości kompozytorskiej XX wieku, wzbudziły silne veto tzw. publiczności abonamentowej, a także podzieliły muzykoznawców. Martin Anderson pisze o Peterisie Vasksie, że jego muzyka eksploruje napięcie między „pewnym idyllicznym rajem utraconym a dzisiejszą katastrofą”, zaś Walentin Silwestrow mówi: „utwory Nono, Feldmana czy Lachenmanna to obraz niemożności pisania muzyki”. Właśnie twórców z byłych republik Związku Radzieckiego łączy się z reakcją wobec modernizmu, zwaną „nową duchowością”, ale – jak wskazuje Krzysztof Moraczewski – mamy do czynienia z całym spektrum wzajemnie sprzecznych dychotomii; muzyczny socrealizm reklamowany był jako postępowy, nie reakcyjny. Socrealizm zyskał kseroboja w postaci sakrorealizmu, a dodatkowymi czynnikami w dyskursie są etnosy byłych Republik, między innymi kaukaskich, i opozycja między muzyką absolutną a kontekstową. Punktem wyjścia do rozmowy będzie postać Tigrana Mansuriana, w szczególności jego Requiem (2011), poświęcone Ludobójstwu Ormian.

    Prowadzenie: Antoni Beksiak
    Uczestnicy: Tigran Mansurian, Adam Banaszak, Piotr Tkacz

  • ANTONI BEKSIAK

    Antoni Beksiak – muzykolog, kurator i badacz muzyki tradycyjnej. Współzałożyciel stowarzyszenia „Dom Tańca”, kurator festiwali i projektów muzycznych, muzyk. Autor tekstów publicystycznych i audycji radiowych. Zrealizował projekt na Biskupiźnie w ramach programu „Wielkopolska: Rewolucje”, koordynował Tabor Wielkopolski 2013.

    TIGRAN MANSURIAN

    Tigran Mansurian urodził się w 1939 roku w Bejrucie. Po powrocie do rodzinnej Armenii szybko znalazł miejsce wśród twórców swojego pokolenia, pochodzących z różnych Republik Związku Radzieckiego i łączących współczesne techniki kompozytorskie z elementami tradycji muzycznych swoich krajów: Sofii Gubaiduliny, Gii Kanczelego oraz Arvo Pärta. Słynie jako najwybitniejszy kompozytor ormiański i prawdziwy ambasador muzyki swojego kraju, przez lata wykładał w Narodowym Konserwatorium w Erywaniu. Poza licznymi utworami orkiestrowymi, kameralnymi i wokalnymi Mansurian tworzył muzykę filmową, między innymi do Barw granatu Siergieja Paradżanowa.

    ADAM BANASZAK

    Adam Banaszak – dyrygent, kształcił się w poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. Realizuje się przede wszystkim w repertuarze operowym i operetkowym. Od 2006 roku prowadzi Orkiestrę Kameralną l’Autunno, z którą koncertował na wielu festiwalach. Przygotowywał orkiestry do koncertów takich artystów jak Andrea Bocelli, José Carreras, Montserrat Caballé czy Placido Domingo. Od września 2013 jest kierownikiem muzycznym i dyrygentem Teatru Muzycznego w Poznaniu. W 2014 roku nawiązał współpracę z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, gdzie prowadzi spektakle musicalu Skrzypek na dachu.

    Piotr Tkacz

    Piotr Tkacz (ur. 1985 w Poznaniu) pisze, nie tylko o muzyce, prowadzi audycję w Radiu Afera, organizuje koncerty i festiwale, występuje, nagrywa. Współtworzy zespoły Radioda, Revue svazu českých architektů, Stupor, Tkacze, Sumpf. Publikował m.in. w "Dwutygodniku", "Glissando", "Fragile", "2+3D", "His Voice", "Czasie Kultury".