Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

23-25/10/2014

fot. Maciej Zakrzewski
Galeriafot. Maciej Zakrzewski
  • Mansurian / Carter. Orchestra

    wykonanie:
    Orkiestra Kameralna l’Autunno 
    Chór Akademicki UAM 
    (przygotowanie: Beata Bielska)

    Adama Banaszaka - dyrygent

    Maria Rozynek - sopran
    Maciej Straburzyński - baryton
    Natalia Rubiś - sopran
    Maria Nowak-Walbrodt - skrzypce
    Maria Liszkowska-Sikorska - wilonczela
    Jakub Kaszuba - obój/rożek angielski
    Paweł Kroczek - klarnet

    program:
    Elliott Carter, Sound Fields
    Elliott Carter, Tempo e tempi
    Tigran Mansurian, Requiem

    Koncert rozpocznie napisany przez dziewięćdziesięciodziewięcioletniego Elliotta Cartera Sounds Fields. Autor proponuje tu krótką medytację nad jednym, wybranym aspektem możliwości stwarzanych przez orkiestrę smyczkową. „Myśląc o muzycznych kontrastach między gęstymi i lekkimi teksturami, miałem pomysł na utwór, który opierałby się jedynie na tego rodzaju kontrastach, utrzymując zawszę tę samą dynamikę i barwę, używając smyczków non-vibrato”.

    W utworze Tempo e Tempi Elliott Carter składa hołd włoskiej kulturze w muzycznych interpretacjach wierszy Eugenio Montale, Salvatore Quasimodo i Giuseppe Ungarettiego. Wszystkie z wybranych przez Cartera tekstów i zaprezentowanych w opracowaniu na sopran, obój, klarnet, skrzypce i wiolonczelę, stanowią refleksję nad upływem czasu.

    Festiwal zamknie wybitne dzieło Tigrana Mansuriana - Requiem. Skomponowany na sopran i baryton solo, chór mieszany oraz orkiestrę smyczkową utwór zadedykowany jest pamięci ofiar ludobójstwa popełnionego na Ormianach przez Młodoturków w latach 1915–1917. Traumę wynikającą ze zbrodni wyczuć można w Armenii do dziś a najsmutniejszym jej symbolem jest widoczna ze stolicy kraju święta góra Ararat, znajdująca się dziś w granicach Turcji. Podobnie jak w przypadku większości Ormian, losy rodziny Tigrana Mansuriana również związane są z ludobójstwem. Kompozytor urodził się w 1939 roku w Bejrucie, jako syn dwojga spośród wielu uchodźców, którzy opuścili Anatolię w obliczu rozgrywającej się Rzezi. Działania Młodoturków nie tylko kosztowały życie półtora miliona ludzi, ale również groziły anihilacją całej kultury ormiańskiej, wraz z jej wielowiekowym dorobkiem architektonicznym, literackim oraz muzycznym. Jedną z nieodżałowanych ofiar tej zbrodni stała się bogata biblioteka Komitasa, który poświęcił życie badaniu oraz dokumentacji tradycyjnej muzyki ormiańskiej. Dowiedziawszy się o tej stracie, Komitas, który sam ledwie przeżył masakrę, popadł w głęboką depresję, z której nie wyszedł aż do śmierci w szpitalu w Villejuif pod Paryżem w 1935 roku...

    W ponadpółgodzinnej kompozycji po raz kolejny słyszymy Mansuriana zwracającego się ku tradycji zachodniej, w zręczny sposób połączonej z tradycją ormiańską, do której kompozytor podchodzi z szacunkiem, lecz bez ortodoksji. Muzyka Requiem ujmuje prostotą i niepopadającym w patos tragizmem. Muzyka Mansuriana, poza wyraźnie słyszalnym elementem melodycznym, charakteryzującym muzykę Armenii, zdaje się pozostawać cichym krzykiem rozpaczy. Krzykiem człowieka, który potrafi wybaczyć, ale nie może zapomnieć...

     

  • ADAM BANASZAK

    Adam Banaszak – dyrygent, kształcił się w poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. Realizuje się przede wszystkim w repertuarze operowym i operetkowym. Od 2006 roku prowadzi Orkiestrę Kameralną l’Autunno, z którą koncertował na wielu festiwalach. Przygotowywał orkiestry do koncertów takich artystów jak Andrea Bocelli, José Carreras, Montserrat Caballé czy Placido Domingo. Od września 2013 jest kierownikiem muzycznym i dyrygentem Teatru Muzycznego w Poznaniu. W 2014 roku nawiązał współpracę z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, gdzie prowadzi spektakle musicalu Skrzypek na dachu.

    CHÓR AKADEMICKI UAM

    Chór Akademicki UAM – powstał w 1966 roku i początkowo zrzeszał jedynie pracowników oraz studentów macierzystej uczelni. Dziś jego członkami są śpiewacy ze znacznie szerszego kręgu. Prowadzony był przez wybitne osobowości chóralistyki, w tym Jacka Sykulskiego, znanego poznańskiego kompozytora, aranżera i dyrygenta. Zespół występował w niemal wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Boliwii, Chinach, Japonii i na Tajwanie. Jesienią 2011 roku miejsce Sykulskiego zajęła jego wieloletnia asystentka Beata Bielska. Unikalne brzmienie tego chóru to efekt eksperymentów z muzyczną materią.

    Orkiestra Kameralna l'Autunno

    Orkiestra Kameralna l'Autunno - orkiestra-laboratorium. Założona i prowadzona przez Adama Banaszaka. Od 2006 prezentuje repertuar od baroku aż po kompozycje wokalno-instrumentalne XX stulecia. Współpracuje z wybitnymi solistami z Polski (m.in. Katarzyna Hołysz, Leszek Możdżer, Adam Szerszeń) i zagranicy (m.in. Jose Carreras, Andrea Bocelli, Montserrat Caballe). Orkiestra jest gospodarzem Festiwalu Polskie Camino de Santiago. Wielokrotnie podejmowała interdyscyplinarny dialog z teatrem (Malta Festival, Teatr Polski w Poznaniu), filmem (Transatlantyk Festival) i muzyką rozrywkową (m. in. Archive, Kuba Badach, Electric Light Orchestra, Kwartet Jorgi). 

    Maria Rozynek

    Maria Rozynek – sopran koloraturowy. Występowała między innymi w Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze na Zamku w Szczecinie. Współpracowała z dyrygentami takimi jak: Bassem Akkiki, Adam Banaszak, Agnieszka Duczmal czy Jose Maria Florencio. Koncertowała z orkiestrami: Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Arte dei Suonatori, Filharmonii Poznańskiej i innymi.

    Maciej Straburzyński 

    Maciej Straburzyński – bas-baryton. Studiował w Poznaniu w klasie Wojciecha Drabowicza oraz w Amsterdamie w klasie Davida Wilsona-Johnsona. Zdobywca II nagrody w konkursie Ritorna Vincitor w Ercolano-Neapolu. Występował w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze na Zamku w Szczecinie, Operze Holenderskiej w Amsterdamie, La Monnaie w Brukseli i Opéra-théâtre w Limoges, na festiwalach Operadagen Rotterdam, Warszawska Jesień i Wratislavia Cantans.

    Natalia Rubiś

    Natalia Rubiś – sopran. Po dyplomie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu kontynuuje studia w Hochschule für Musik w Dreźnie. Laureatka wielu konkursów międzynarodowych, m.in. w Rzymie, Mediolanie, Kijowie i Wrocławiu. Występowała z takimi dyrygentami i zespołami jak: Fabio Bonizzoni, Jan Tomasz Adamus, Tadeusz Wojciechowski, Jarosław Thiel, Gioele Muglialdo, Capella Cracoviensis, Harmonologia, l'Arte del Mondo.