Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

23-25/10/2014

fot. Peter Laenger / Anja Lechner i Tigran Mansurian
Galeriafot. Peter Laenger / Anja Lechner i Tigran Mansurian
  • SPOTKANIE

    Kompozytor i wykonawca. Rozmowa z Anją Lechner i Tigranem Mansurianem

    Prowadzenie: Maria Majewska

     
  • ANJA LECHNER

    Anja Lechner jest wszechstronną wiolonczelistką występującą w repertuarze zarówno klasycznym, jak i współczesnym. Od lat związana z monachijską wytwórnią ECM, nagrała liczne płyty i wykonywała na żywo muzykę takich kompozytorów jak Tigran Mansurian, Valentin Silvestrov, Annette Focks, Alexandra Filonenko czy Zad Moultaka. Jako kameralistka występowała z Patricią Kopatchinskają, Alexeiem Lubimovem, Agnès Vesterman oraz Tatjaną Masurenko. Jej projekt z greckim pianistą i kompozytorem Vassilisem Tsabropulosem, poświęcony twórczości Gieorgija Gurdżijewa, wspiął się na szczyty amerykańskich list przebojów muzyki klasycznej.

    TIGRAN MANSURIAN

    Tigran Mansurian urodził się w 1939 roku w Bejrucie. Po powrocie do rodzinnej Armenii szybko znalazł miejsce wśród twórców swojego pokolenia, pochodzących z różnych Republik Związku Radzieckiego i łączących współczesne techniki kompozytorskie z elementami tradycji muzycznych swoich krajów: Sofii Gubaiduliny, Gii Kanczelego oraz Arvo Pärta. Słynie jako najwybitniejszy kompozytor ormiański i prawdziwy ambasador muzyki swojego kraju, przez lata wykładał w Narodowym Konserwatorium w Erywaniu. Poza licznymi utworami orkiestrowymi, kameralnymi i wokalnymi Mansurian tworzył muzykę filmową, między innymi do Barw granatu Siergieja Paradżanowa.

    Maria Majewska

    Maria Majewska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (kierunek: teoria muzyki, specjalizacja: Zarządzanie instytucjami kultury). Współtworzy portal poświęcony muzyce współczesnej meakultura.pl oraz Laboratorium Myśli Muzycznej. Pisuje do "Dwutygodnika". Współpracowała przy organizacji festiwali: Probaltica (Toruń) Poznański Festiwal Nauki i Sztuki, Interakcje – Sztuka Młodych (Poznań), Musica Polonica Nova (Wrocław) oraz konferencji naukowych: Musica Practica, Musica Theoretica (Poznań). Od 2009 roku jest zatrudniona na stanowisku asystenta w Zakładzie Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi działalność dydaktyczną i naukową.