Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

23-25/10/2014

fot. Maciej Zakrzewski
Galeriafot. Maciej Zakrzewski

NOSTALGIA FESTIVAL POZNAŃ 2014 W OPINIACH:
 

Bohaterami tegorocznej Nostalgii byli Tigran Mansurian (obecny osobiście) i Elliott Carter. Trudno o bardziej oddalone od siebie osobowości, a jednak połączenie nie raziło, zwłaszcza w tym zestawie. Najpierw dwa utwory Cartera: Tempo e Tempi, pieśni do słów poetów włoskich ze znakomitą solistką, Natalią Rubiś-Krzeszowiak (którą słyszałam w Świdnicy w Schubercie); ponoć było to jej pierwsze zetknięcie się z muzyką współczesną, ale trudno było uwierzyć, gdy widziało się, jak pewnie się w niej czuje – oraz Sound Fields, wysmakowana miniatura na smyczki. Zawsze wydawało mi się, że muzyka Cartera to czysta spekulacja i matematyka, i jakże mile się rozczarowałam przy tych utworach, zwłaszcza tym drugim, który nawiasem mówiąc kompozytor napisał mając 99 lat! Niesamowite.
Dorota Szwarcman, Różne nastroje w Poznaniu, 26.10.2014

Requiem Tigrana Mansuriana, zadedykowane pamięci ofiar ludobójstwa popełnionego na Ormianach prawie sto lat temu, było idealnym zwieńczeniem tej trzydniowej podróży po często skrajnych emocjach, dźwiękach i kulturach. Nie zabrakło również drugiego z kompozytorów. Sounds of Fields i Tempo e Tempi w wykonaniu Orkiestry l'Autunno ukazało kolejne, nieco spokojniejsze, tajemnicze i niezwykle magiczne oblicze amerykańskiego kompozytora.
Dominika Gracz, Pożegnanie z muzyczną ucztą. Zakończył się Festiwal Nostalgia, "Gazeta Wyborcza", 26.10.2014

Utwór Tigrana Mansuriana ma szczególną wymowę w momencie dramatu Ukrainy, bo Armenia to przecież także kraj postsowiecki. Po koncercie Mansurian nie krył zadowolenia z poznańskiej interpretacji swego dzieła. Podkreślił, że szczególną wymowę ma fakt, iż wykonano je w kościele.
Marek Zaradniak, Festiwal Nostalgia w Poznaniu. Niesamowity koncert na koniec, "Polska - Głos Wielkopolski", 27.10.2014

Powiedzieć o Anji Lechner, że ma piękną barwę, byłoby krzywdzącym uproszczeniem - nawet w najprostszych frazach operowała imponująco szeroką paletą barw i mnogością ich najdrobniejszych odcieni. W połączeniu z nieskazitelną emisją dźwięku i doskonale wysmakowanym doborem środków wyrazu bardzo logicznie przeprowadziła słuchaczy także przez dwuczęściowe Capriccio na wiolonczelę solo Tigrana Mansuriana. (...) Mój osobisty bilans jest klarowny - ormiańska asceza wygrała z amerykańskim przeładowaniem. Odważę się jednak na kolejne koncerty Nostalgii, żeby dać Carterowi jeszcze jedną szansę. I sobie - bo mając w pamięci poprzednie edycje wiem, że dla tych wzruszeń, które zwykle serwuje festiwal, warto się trochę poświęcić.
Magdalena Lubocka, Cztery struny melancholii​, Kultura Poznań, 25.10.2014

Muzyka Mansuriana, niezwykle ascetyczna i naturalna, rozpoczynała i kończyła piątkowy koncert. Ostatnia kompozycja - Nostalgia - mógłby być wizytówką całego festiwalu. Tak właśnie wyobrażałam sobie idealne zakończenie koncertu. Po tylu gwałtownych emocjach, które zapewnił Carter, przyszedł czas na wzruszenie, zadumę, a przede wszystkim spokój duszy.
Aleksandra Bliźniuk, NOSTALGIA. Przepływ myśli i uczuć, Kultura Poznań, 27.10.2014

Dzięki obydwu twórcom mogliśmy spojrzeć na zupełnie różne sposoby komponowania – jeden impresyjny, wypływający z tradycji, drugi będący wynikiem skrupulatnych przemyśleń. Wielcy kompozytorzy udowodnili jednak, że nie dadzą się zbyt łatwo zaszufladkować i przypisać do jednego stylu, co pokazały np. serialne utwory Mansuriana i refleksyjne kompozycje Cartera. Pomysłowo ułożony program festiwalu dowiódł, że na gruncie muzyki współczesnej każdy, niezależnie od rodzaju temperamentu i osobowości, znajdzie coś dla siebie.
Ewa Chorościan, Magdalena NowickaNostalgia na dwa głosy, MeaKultura

Wszystkie wypowiedzi uczestników warsztatów krytyki muzycznej można przeczytać TUTAJ.

Gościem specjalnym festiwalu będzie Tigran Mansurian, który nie tylko spotka się z publicznością, ale też da popis możliwości interpretacyjnych mierząc się ze swoimi kompozycjami fortepianowymi. Wspólnie z nim zagra Anja Lechner, jedna z najznakomitszych wiolonczelistek na świecie.
Piotr Kędziorek w rozmowie z Michałem Merczyńskim, Armenia i Ameryka. Muzyczne rozmowy, Dwójka PR 2, 22.10.2014

Koncert odbył się w hołdzie tysięcy uchodźców wojennych, ofiar terroryzmu i ludobójstwa, muzyka przywołała uczucia współcierpienia z ludźmi doświadczonymi przez wojnę. Repertuar został szczególnie dobrany, aby utrzymać to uczucie wśród publiczności.
El concierto se celebraba como un homenaje, un momento para evocar a través de la música el sufrimiento de tantos miles de personas en situaciones de guerra, refugiados y víctimas del terrorismo y genocidios. Por este motivo, el repertorio fue especialmente escogido para evocar en los asistentes una sensación de desasosiego.

Eva Represa, Concierto en el Nostalgia Festival. Mansurian y Carter. Poznan (Polonia), www.operaworld.es, 28.10.2014

Poolas toimunud kontaktüritus nagu ka eelmised EMAK-i korraldatud on olnud üheks oluliseks sammuks eesti muusikute ekspordi arenguteel. Loodan, et taolised üritused jätkuvad ning saame külastada veel mitmeid potentsiaalseid sihtturge, sõnas Poola kontaktüritusel osalenud PLMF'i tegevjuht Leelo Lehtla.
Tõnu Pedaru, Poznańis toimus edukalt eesti klassikalise muusika kontaktüritus, www.kultuur.err.ee, 28.10.2014