Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

23-25/10/2014

MANSURIAN / CARTER. PIANO / Maciej Grzybowski / fot. Maciej Zakrzewski
GaleriaMANSURIAN / CARTER. PIANO / Maciej Grzybowski / fot. Maciej Zakrzewski

„Zaakceptuj chaos!” – wzywa słuchacza kompozycja Elliotta Cartera Night Fantasies – „a dostrzeżesz różnorodność zmian tworzących utwór – tempa, artykulacji, natężenia dźwięku, napięcia i odprężenia”. Dla odbiorcy już pogodzonego z trudną do ogarnięcia formą muzyki Cartera, uderzające mogło być następnie zetknięcie z napisaną 35 lat wcześniej Sonatą fortepianową. Utwór zaskakiwał wyraźnymi dążeniami tonalnymi przeplatanymi w pierwszej części burzliwymi odcinkami dalekimi od tonalności oraz pojawiającymi się w dalszej części fragmentami fugowanymi, a w ostatniej, wręcz impresjonistycznymi rozświetlonymi akordami. Obok dwóch rozległych kompozycji Cartera w programie piątkowego koncertu pojawiły się jeszcze jego trzy ażurowe, punktualistyczne miniatury Tri-Tribute.

Ewa Chorościan, uczestniczka warsztatów krytyki muzycznej z MeaKultura